čtvrtek 4. dubna 2013

Motorový vůz 809


Motorový vůz 809

Motorový vůz
Motorový vůz 809.179 v Jindřichově Hradci
Motorový vůz 809.179 v Jindřichově Hradci
Označení řady809
VýrobceVagónka Studénka
reko: Moravskoslezská vagónka
Rok výroby19761982
reko: 19941997
Vyrobeno kusů28
V pravidelném provozuano
Míst k sezení/stání55/40
Délka přes nárazníky13 970 mm
Max. rychlost80 km/h
Hmotnost20,0 t
Uspořádání pojezduA’ 1’
MotorLIAZ ML 634
Výkon155 kW
Přenos výkonuhydromechanický
Vznik rekonstrukcí z řady810
Motorové vozy řady 809 vznikly v polovině 90. let 20. století úpravou motorových vozů řady 810 provozovaných Českými drahami. Nejednalo se o modernizaci v pravém slova smyslu, ale pouze o úpravu části vozů pro specifické odbavení cestujících.

Obsah

  [skrýt

[editovat]Úpravy vozů řady 810 na řadu 809

Konstrukce motorového vozu nebyla nijak upravena. Největší změnou bylo mírné posunutí příček oddělujících kabiny strojvedoucího od nástupního prostoru, díky čemuž obsluha vozidla získala o trošku více prostoru. Hlavní úpravou, která souvisí s původním účelem těchto rekonstrukcí, bylo osazení okénka do těchto příček, aby strojvedoucí mohl sám prodávat nebo kontrolovat jízdní doklady. Dalšími změnami bylo dosazení informačního systému pro cestující společně se signalizací pro zastavení na zastávce na znamení, vozidlová radiostanice či nové zařízení kontroly bdělosti strojvedoucího. V roce 1997 byly do vozů dodatečně instalovány označovače jízdenek.

[editovat]Vývoj, výroba a provoz

K úpravám na řadu 809 se České dráhy rozhodly v souvislosti s nehospodárným provozem na některých místních tratích, kde byla frekvence cestujících velmi slabá. Proto byly v roce 1994 ve Studénce upraveny tři vozy řady 810 pro provoz s takzvaným obsazením 0/0S, což znamená, že doprovod vlaku takového motorového vozu je složen pouze z lokomotivní čety (strojvedoucí), který plní zároveň povinnosti vlakové čety (tzv. komerční odbavení cestujících): strojvedoucí tedy měl kontrolovat při nástupu jízdní doklady a v neobsazených stanicích či zastávkách měl sám jízdenky i prodávat. Tyto tři vozy jezdily zkušebně na tratích Lysá nad Labem – MiloviceKralupy nad Vltavou – VelvaryVranovice – Pohořelice. Do roku 1996 je pak následovalo dalších 25 kusů, které byly poté nasazeny na dalších tratích. Upravené vozy byly původně stále označeny řadou 810, přečíslování na řadu 809 s původními inventárním čísly se uskutečnilo 1. dubna 1996.
Vozy řady 809 jsou v současnosti dislokovány v BrněVeselí nad MoravouOlomouciČeských BudějovicíchRakovníku a Kolíně.[1] Jeden vůz (809.527-2) již byl v důsledku nehody vyřazen, jeden byl použit pro přestavbu na motorový vůz jednotky řady 814.[2]

Žádné komentáře:

Okomentovat