Motorový vůz 809
Motorový vůz | |
---|---|
![]()
Motorový vůz 809.179 v Jindřichově Hradci
| |
Označení řady | 809 |
Výrobce | Vagónka Studénka reko: Moravskoslezská vagónka |
Rok výroby | 1976–1982 reko: 1994–1997 |
Vyrobeno kusů | 28 |
V pravidelném provozu | ano |
Míst k sezení/stání | 55/40 |
Délka přes nárazníky | 13 970 mm |
Max. rychlost | 80 km/h |
Hmotnost | 20,0 t |
Uspořádání pojezdu | A’ 1’ |
Motor | LIAZ ML 634 |
Výkon | 155 kW |
Přenos výkonu | hydromechanický |
Vznik rekonstrukcí z řady | 810 |
Motorové vozy řady 809 vznikly v polovině 90. let 20. století úpravou motorových vozů řady 810 provozovaných Českými drahami. Nejednalo se o modernizaci v pravém slova smyslu, ale pouze o úpravu části vozů pro specifické odbavení cestujících.
Obsah[skrýt] |
[editovat]Úpravy vozů řady 810 na řadu 809
Konstrukce motorového vozu nebyla nijak upravena. Největší změnou bylo mírné posunutí příček oddělujících kabiny strojvedoucího od nástupního prostoru, díky čemuž obsluha vozidla získala o trošku více prostoru. Hlavní úpravou, která souvisí s původním účelem těchto rekonstrukcí, bylo osazení okénka do těchto příček, aby strojvedoucí mohl sám prodávat nebo kontrolovat jízdní doklady. Dalšími změnami bylo dosazení informačního systému pro cestující společně se signalizací pro zastavení na zastávce na znamení, vozidlová radiostanice či nové zařízení kontroly bdělosti strojvedoucího. V roce 1997 byly do vozů dodatečně instalovány označovače jízdenek.
[editovat]Vývoj, výroba a provoz
K úpravám na řadu 809 se České dráhy rozhodly v souvislosti s nehospodárným provozem na některých místních tratích, kde byla frekvence cestujících velmi slabá. Proto byly v roce 1994 ve Studénce upraveny tři vozy řady 810 pro provoz s takzvaným obsazením 0/0S, což znamená, že doprovod vlaku takového motorového vozu je složen pouze z lokomotivní čety (strojvedoucí), který plní zároveň povinnosti vlakové čety (tzv. komerční odbavení cestujících): strojvedoucí tedy měl kontrolovat při nástupu jízdní doklady a v neobsazených stanicích či zastávkách měl sám jízdenky i prodávat. Tyto tři vozy jezdily zkušebně na tratích Lysá nad Labem – Milovice, Kralupy nad Vltavou – Velvary, Vranovice – Pohořelice. Do roku 1996 je pak následovalo dalších 25 kusů, které byly poté nasazeny na dalších tratích. Upravené vozy byly původně stále označeny řadou 810, přečíslování na řadu 809 s původními inventárním čísly se uskutečnilo 1. dubna 1996.
Vozy řady 809 jsou v současnosti dislokovány v Brně, Veselí nad Moravou, Olomouci, Českých Budějovicích, Rakovníku a Kolíně.[1] Jeden vůz (809.527-2) již byl v důsledku nehody vyřazen, jeden byl použit pro přestavbu na motorový vůz jednotky řady 814.[2]
Žádné komentáře:
Okomentovat