čtvrtek 4. dubna 2013

RegioPanter


RegioPanter

Elektrické jednotky řad 440, 640 a 650
(dle označení UIC)
Vůz 441.001 stejnosměrné jednotky
Obchodní názevRegioPanter
Tovární označení7 Ev
Základní údaje
VýrobceŠkoda Vagonka a. s.
Rok výroby2011–dosud
Počet vyrobených kusů5 (ř. 440)
2 (ř. 640)
1 (ř. 650)
ProvozovatelČD
Období provozu2012–dosud
Míst k sedění147 (ř. 650)
241 (ř. 440, 640)
z toho v 1. tř: 9 (všechny řady)
Nízkopodlažnost65 %, 2 výsuvné stupačky
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě106 t (ř. 650)
160 t (ř. 440, 640)
Výška4 260 mm
Šířka2 820 mm
Délka přes spřáhla52 900 mm (ř. 650)
79 400 mm (ř. 440, 640)
Šířka nástupních otvorů1 500 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
150 m
Rozchod kolejí1 435 mm
Parametry pohonu
Výkon1360 kW (ř. 650)
2040 kW (ř. 440, 640)
Maximální tažná sílakN
Maximální rychlost160 km/h
Napájecí soustava3 kV ss (ř. 440)
3 kV ss a 25 kV 50 Hz (ostatní)
Typ motoruŠkoda ML 3942 K/4
asynchronní, 340 kW
Uspořádání pojezduBo' 2' + 2' Bo' (ř. 650)
Bo' 2' + Bo' 2' + 2' Bo' (ř. 440, 640)
Seznam českých a slovenských lokomotiv
RegioPanter (typové označení Škoda 7Ev) je částečně nízkopodlažní elektrická jednotka, kterou si objednaly v roce 2011 České dráhy a. s., výrobcem je Škoda Vagonka a. s. V době objednávky ještě nebyl tento typ vyvinut.[1] Jednotky tří různých modifikací nesou označení řad 440, 640 a 650.[2][3]

Obsah

  [skrýt

[editovat]Propagace a název

RegioPanter
30. dubna 2011 spustily České dráhy a Škoda Transportation nový web věnovaný této jednotce.[4]Zároveň vyhlásily soutěž „Pojmenujte nový vlak“, v níž sbíraly návrhy na pojmenování jednotky. Deset nejúspěšnějších návrhů získalo věcné ceny, přičemž účastí v soutěži se každý předem zřekl autorských a finančních nároků. Výsledky měly být vyhlášeny do 30. června 2011.[5] 22. července 2011 byla na webu zveřejněna zpráva, že z 10 518 návrhů zvítězil název RegioPanter, který do soutěže poslalo celkem 7 soutěžících. Slovo Panter má odkazovat nejen na zvíře, ale i na zažitý název Panťák. Dále byly oceněny návrhy RegioStar, Modrý šíp, Albatros, RegioLine, RegioFly, Delfín, RegioMouse, For Regio a RegioCat.[6]

[editovat]Popis

Jednotky jsou obousměrné, t. j. s řídicími stanovišti na obou čelech. Jednotky tohoto typu mohou být sestaveny jako dvouvozové, třívozové nebo čtyřvozové[7]), a to z pěti typů vozů.[1] Má být možné spojit až čtyři jednotky do jedné soupravy.[7]Dvouvozová jednotka má mít kapacitu 147 sedících cestujících, třívozová 241 sedících cestujících,[1] čtyřvozová kolem 330 cestujících.[7] Mezi vozy mají být průchozí měchy,[1] interiéry vozů mají být bez příček a bez dveří.[1] V jednom čelním voze má být oddíl první třídy s 9 místy,[1][8][9]kde mají být polohovatelná sedadla s větším prostorem a elektrické zásuvky.[9] Vozy mají být vybaveny wi-fi sítí, klimatizací[1] a uzavřeným systémem WC[8] a mají umožnit umístění prodejních automatů na občerstvení, noviny atd.[8] Třívozová jednotka má mít dva záchody, z toho jeden bezbariérový.[8] U čela s bezbariérovým záchodem se nachází po obou stranách vozu též pomocná sklopná nakládací rampa pro cestující na vozíčku. Pro informační systém uvnitř vozidel budou použity LCD monitory.[8] Většina elektrické a pneumatické výzbroje má být uložena na střeše jednotky.[1] Jednotlivé agregáty na střeše mají vlastní skříně, které nejsou nijak aerodynamicky tvarovány.
Konstrukce vozů je z hliníkových velkoplošných protahovaných profilů, kabinové moduly na čelech vlaků jsou ocelové a mají mít jako u jednoho z prvních vlaků odolnost podle crashových norem TSI.[1][10] Soupravy mají být schopny rekuperace energie při brzdění.[1] Každý vůz má mít jeden hnací a jeden běžný podvozek.[1] V každém trakčním podvozku mají být osazeny dva motory Škoda ML 3942 K/4 o výkonu 340 kW.[1] Výkon dvouvozové jednotky má být 1360 kW, výkon třívozové jednotky 2040 kW.[8] Jednotky mají být vyráběny ve variantách buď pro napěťové systémy 25 kV 50 Hz i 3 kV ss nebo jen pro 3 kV ss.[7] Udávaná maximální rychlost je 160 km/h, výška podlahy v úrovni nástupu 550 mm nad temenem kolejnice, šířka dveří 1500 mm.[7] Délka dvouvozové jednotky je 52,9 m, délka třívozové jednotky 79,4 m.[8] Maximální šířka je 2,82 m, maximální výška 4,26 metru. Hmotnost třívozové jednotky je 160 tun, dvouvozové jednotky 106 tun.[11] Elektrická zařízení jsou umístěna na střeše vozidel, společně se vzduchotechnikou a kabeláží ve výšce do 0,7 m nad stropem interiéru, nikoliv v klasické strojovně.[9] Výrobce udává, že je vlak z 65 % nízkopodlažní.[9]
Vnější i vnitřní vzhled navrhlo studio Design Descent akademického sochaře Jiřího Španihela.[1]

[editovat]Výroba a dodávky

První díly vznikají v závodě Škoda v Plzni, výrobcem je Škoda Vagonka a. s. a výroba probíhá v Ostravě.[1] Začátkem roku 2011 výrobce oznámil, že na projektu pracuje již zhruba tři roky.[8]
České dráhy objednaly tyto jednotky pro regionální dopravu v Jihočeském, Olomouckém, Ústeckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji.[4](Technet.cz místo Olomouckého kraje uvedl Moravskoslezský.[1]) Dopravce původně předpokládal, že jím objednané typové řady dostanou odDrážního úřadu řadová označení 445, 644 a 645,[8] označeny však byly jako řady 440, 640 a 650. Dne 14. února 2011 podepsaly České dráhy kontrakt na nákup 15 třívozových a 4 dvouvozových jednotek[12] za 2,511 miliardy korun.[8] Regionální operační programy EU se na financování dodávky podílejí ve výši až 40 procent.[9]
  • 12 nízkopodlažních třívozových jednotek řady 440 (původně předpokládané řady 445), reálně vozy řad 440+442+441 (napájení 3 kV ss) pro tratě Litvínov – Ústí nad Labem, Kadaň – Most – Ústí nad Labem – Děčín a Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř, cena 137,5 milionu za soupravu[8] 7 jednotek je určeno pro Ústecký kraj, 3 pro Pardubický a 2 pro Královéhradecký.[11]
  • 3 nízkopodlažní dvousystémové třívozové jednotky řady 640 (původně předpokládané řady 645), reálně vozy řad 640+642+641 (3 kV ss a 25 kV/50 Hz) pro tratě Šumperk – Zábřeh na Moravě a Olomouc – Prostějov – Nezamyslice, cena 137,5 milionu za soupravu[8]
  • 4 nízkopodlažní dvousystémové dvouvozové jednotky řady 650 (původně předpokládané řady 644)[8], reálně vozy řad 650+651[11] (3 kV ss a 25 kV/50 Hz) pro trať Strakonice – České Budějovice – České Velenice, cena 113 milionů za soupravu[8]
První z těchto jednotek byla Českým drahám předána v druhé polovině roku 2012, poslední začátkem roku 2014.[8] Podle informace z listopadu 2011 má v roce 2012 být dodáno prvních 5 souprav.[9]
První dvě zakázky byly Českými drahami podány 9. a 10. září 2010, v obou případech se do soutěže přihlásil jen jediný zájemce a ten uspěl. Dne 16. února 2011 pak České dráhy oznámily, že kromě smlouvy na dodávku 15 třívozových jednotek z prvních dvou zakázek uzavřely na základě otevřeného zadávacího řízení ještě smlouvu na dodávku dalších 4 jednotek, dvouvozových.[11] Jiní potenciální zájemci jako Bombardier, Siemens či Stadler údajně nebyli schopni dostát některým technickým požadavkům, jako možnost manipulace s jednotlivými vozidly po rozpojení jednotky bez pomocných zařízení či minimální světlost vstupních dveří 1,5 m.[11] Zadávací dokumentaci pro druhou zakázku si vyzvedlo 6 výrobců. Protože si však České dráhy nakombinovaly nezvyklé požadavky (nerozpojitelných podvozků a nezvykle širokých dveří), do soutěže se přihlásil jen jediný zájemce, Škoda Transportation. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájil s ČD správní řízení ve věci jedné zakázky z roku 2011 na čtyři dvouvozové jednotky, tedy menší ze dvou zakázek na tato vozidla. České dráhy požadavek na široké dveře vysvětlovaly potřebou rychlejšího výstupu a nástupu cestujících.[13] ÚOHS řízení uzavřel s tím, že České dráhy neporušily zákon o veřejných zakázkách,[14] protože při šetření mj. zjistil 15 drážních vozidel s obdobným využitím a se šířkou dveří kolem 1500 mm a drážní vozidla s takovou šířkou se provozují od výrobců Stadler, Alstom, Bombardier, CAF, Siemens a dalších.[15]
Začátkem roku 2013 MF Dnes napsala, že se koná třetí soutěž.[14] V září 2012 uvedla, že v podobné soutěži pro Jihomoravský kraj České dráhy ustoupily kritice požadavku na širší dveře a akceptují i nabídky od výrobců s užšími dveřmi.[13]
V témž období, kdy si ČD nakoupily první ednotky RegioPanter, také oznámily, že pro Plzeňský, Karlovarský, Ústecký a Zlínský kraj nakupují od polského výrobce PESA Bydgoszcz 31 dvoudílných dieselových jednotek Link II (české řadové označení 844) a pro Liberecký kraj a Kraj Vysočina od švýcarského koncernu Stadler 33 dieselových motorových vozů Regio-Shuttle RS1(české řadové označení 840 a 841).
Škoda Transportation hodlá jednotky této rodiny nabízet v různých modifikacích i na trzích dalších východoevropských a vybraných západoevropských zemí.[8]
3. listopadu 2011 byla v areálu plzeňské Škody novinářům a pozvaným hostům nová dvouvozová dvousystémová jednotka řady 650/651 (vozy označené 650.001 a 651.001 a nápisem RegioPanter), dosud ještě neschválená pro provoz, předvedena na slavnostním křtu.[11]
Koncem září 2012 začaly ČD v rámci zkušebního provozu s cestujícími nasazovat prvních pět jednotek.[16][10]
V únoru 2013 byly tyto vlaky definitivně schváleny Drážním úřadem pro provoz v ČR jako podmínka koupě Českými drahami.[10]

Žádné komentáře:

Okomentovat