čtvrtek 4. dubna 2013

Motorová jednotka 844


Motorová jednotka 844

Motorová jednotka řady 844
Motorová jednotka
Motorová jednotka 844
Motorová jednotka 844
Označení řady844
VýrobcePESA Bydgoszcz
Rok výroby2011
Vyrobeno kusůzatím 12,objednáno 31
Počet vozů2
Míst k sezení/stání120/120
z toho k sezení v 1. třídě: 9
Délka přes nárazníky43 730 mm
Max. rychlost120 km/h
Hmotnost84,4 t
Uspořádání pojezduB´2´B´ (Jakobs)
Rozchod kolejí1 435 mm
Výkon2 × 390 kW
Přenos výkonuhydromechanický
Obchodní názevRegioShark
PřezdívkyŽralok
Motorové jednotky řady 844 jsou dvouvozové motorové jednotky vyráběné od roku 2011 polskou železniční strojírnou PESA Bydgoszcz proČeské dráhy, které je nazvaly RegioShark. Jde o českou variantu typu PESA Link II, tedy zatím jediné vyráběné varianty z typové rodinyPESA Link. Typ PESA Link II má objednán též německý dopravce Regentalbahn a Západopomořanské vojvodství v Polsku.

Obsah

  [skrýt

[editovat]Dodávky

Na konci roku 2010 bylo Českými drahami vypsáno výběrové řízení na dodávku 31 dvouvozových motorových jednotek v hodnotě 2635 mil. Kč. Tyto jednotky mají být ze 40 % financovány z Regionálních operačních programů. Toto výběrové řízení vyhrála polská firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz cenou 1 987 850 932 Kč,[1] tedy 64,1 mil. Kč za kus.
Neúspěšný slovenský konkurent ŽOS Vrútky nabízel o miliardu vyšší cenu, tedy asi o pětinu nad cenou vyhlášenou v soutěži. Z českých výrobců se nepřihlásil žádný.[2]
Smlouva o dodání 31 dvouvozových jednotek Českým drahám za 1,99 miliardy Kč byla podepsána 17. března 2011 a dodávka se má uskutečnit od září 2012 do ledna 2014. Prototyp 844.001 byl dopraven na jízdní zkoušky na Železniční zkušební okruh u Cerhenic 10. května 2012.
Ke květnu 2012 bylo již vyrobeno několik jednotek a probíhalo jejich testování na Železničním zkušebním okruhu, aby mohlo dojít k postupnému předávání jednotek Českým drahám. První předávky byly plánovány na podzim roku 2012 a koncem září ČD skutečně nasadily první čtyři,[3] do konce roku má být nasazeno devět kusů. Podle smlouvy mezi polským výrobcem a Českými drahami má být všech 31 jednotek dodáno v letech 20122013.[4]

[editovat]Technický popis

Jednotka se skládá ze dvou článků lehké stavby se společným Jakobsovým podvozkem. Vozové skříně jsou ocelové. Ke spojování jednotek slouží samočinné spřáhlo Scharfenberg.
Hnací agregáty jsou umístěny pod podlahou za krajními podvozky (směrem ke středu jednotky) a pohánějí vždy obě dvojkolí přilehlého podvozku, která jsou mechanicky spojená. Přenos výkonu je hydromechanický. Jakobsův podvozek je běžný.
Jednotky jsou vybavené klimatizací, oddílem 1. třídy, audiovizuálním informačním systémem pro cestující, oddíly pro přepravu kol a kočárků, toaletou přístupnou pro vozíčkáře a jsou částečně nízkopodlažní. Souprava disponuje 120 místy k sezení, z toho je 15 sedaček sklopných a 9 v 1. třídě, celková kapacita je 240 cestujících.
Nátěr jednotek je proveden v duchu jednotného nátěrového schematu Českých drah od studia Najbrt. Díky svému specifickému vzhledu jednotka již získala mezi železničními příznivci přezdívkužralok a ČD pro ně vybraly pojmenování RegioShark.[4][5][6]

Žádné komentáře:

Okomentovat