Motorová jednotka 844
Motorová jednotka řady 844 Motorová jednotka | |
---|---|
![]()
Motorová jednotka 844
| |
Označení řady | 844 |
Výrobce | PESA Bydgoszcz |
Rok výroby | 2011– |
Vyrobeno kusů | zatím 12,objednáno 31 |
Počet vozů | 2 |
Míst k sezení/stání | 120/120 z toho k sezení v 1. třídě: 9 |
Délka přes nárazníky | 43 730 mm |
Max. rychlost | 120 km/h |
Hmotnost | 84,4 t |
Uspořádání pojezdu | B´2´B´ (Jakobs) |
Rozchod kolejí | 1 435 mm |
Výkon | 2 × 390 kW |
Přenos výkonu | hydromechanický |
Obchodní název | RegioShark |
Přezdívky | Žralok |
Motorové jednotky řady 844 jsou dvouvozové motorové jednotky vyráběné od roku 2011 polskou železniční strojírnou PESA Bydgoszcz proČeské dráhy, které je nazvaly RegioShark. Jde o českou variantu typu PESA Link II, tedy zatím jediné vyráběné varianty z typové rodinyPESA Link. Typ PESA Link II má objednán též německý dopravce Regentalbahn a Západopomořanské vojvodství v Polsku.
Obsah[skrýt] |
[editovat]Dodávky
Na konci roku 2010 bylo Českými drahami vypsáno výběrové řízení na dodávku 31 dvouvozových motorových jednotek v hodnotě 2635 mil. Kč. Tyto jednotky mají být ze 40 % financovány z Regionálních operačních programů. Toto výběrové řízení vyhrála polská firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz cenou 1 987 850 932 Kč,[1] tedy 64,1 mil. Kč za kus.
Neúspěšný slovenský konkurent ŽOS Vrútky nabízel o miliardu vyšší cenu, tedy asi o pětinu nad cenou vyhlášenou v soutěži. Z českých výrobců se nepřihlásil žádný.[2]
Smlouva o dodání 31 dvouvozových jednotek Českým drahám za 1,99 miliardy Kč byla podepsána 17. března 2011 a dodávka se má uskutečnit od září 2012 do ledna 2014. Prototyp 844.001 byl dopraven na jízdní zkoušky na Železniční zkušební okruh u Cerhenic 10. května 2012.
Ke květnu 2012 bylo již vyrobeno několik jednotek a probíhalo jejich testování na Železničním zkušebním okruhu, aby mohlo dojít k postupnému předávání jednotek Českým drahám. První předávky byly plánovány na podzim roku 2012 a koncem září ČD skutečně nasadily první čtyři,[3] do konce roku má být nasazeno devět kusů. Podle smlouvy mezi polským výrobcem a Českými drahami má být všech 31 jednotek dodáno v letech 2012–2013.[4]
[editovat]Technický popis
Jednotka se skládá ze dvou článků lehké stavby se společným Jakobsovým podvozkem. Vozové skříně jsou ocelové. Ke spojování jednotek slouží samočinné spřáhlo Scharfenberg.
Hnací agregáty jsou umístěny pod podlahou za krajními podvozky (směrem ke středu jednotky) a pohánějí vždy obě dvojkolí přilehlého podvozku, která jsou mechanicky spojená. Přenos výkonu je hydromechanický. Jakobsův podvozek je běžný.
Jednotky jsou vybavené klimatizací, oddílem 1. třídy, audiovizuálním informačním systémem pro cestující, oddíly pro přepravu kol a kočárků, toaletou přístupnou pro vozíčkáře a jsou částečně nízkopodlažní. Souprava disponuje 120 místy k sezení, z toho je 15 sedaček sklopných a 9 v 1. třídě, celková kapacita je 240 cestujících.
Žádné komentáře:
Okomentovat