čtvrtek 4. dubna 2013

Elektrické jednotky 451 a 452


Elektrické jednotky 451 a 452


Elektrické jednotky řady 451 a 452
(dle označení UIC)
Elektricka jednotka 451.jpg
Staré označení ČSDEM 475.1, EM 475.2
Tovární označení
Základní údaje
VýrobceVagónka Tatra Studénka
Rok výroby451: 19641968
452: 19721973
Počet vyrobených kusů451: 51 ks
452: 11 ks
Provozovatel(ČSD), ČD
Období provozu1964–dosud
Trvalý výkon1320 kW
Maximální tažná sílakN
Maximální rychlost100 km/h
Míst k sedění300/380
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě184 t
Délka přes nárazníky95 290 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
Rozchod kolejí1 435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezduBo´ Bo´ + 2’2’+ 2’2’ + Bo´ Bo´
Bo´ Bo´ + 2’2’+ Bo´ Bo´
Bo´ Bo´ + 2’2’ + 2’2’ + 2’2’+ Bo´ Bo´
Bo´ Bo´ + 2’2’ + 2’2’ + 2’2’ + 2’2’+ Bo´ Bo´
Napájecí soustava3 kV DC
Typ motoruStejnosměrný 3AD 3745 iP
Regulace výkonuodporová
Seznam českých a slovenských lokomotiv
Elektrická jednotka řady 451/051 (dřívější označení EM 475.1/N475.1) a její novější modifikace 452/052 (dřívější označení EM 475.2/N475.2)Českých drah patří mezi nejstarší typy českých elektrických souprav pro kapacitní příměstskou osobní železniční dopravu. Používá se pro ni více přezdívek, například Emilka (podle původního typového označení), pantograf nebo panťák, nově též žabotlam (podle vzhledu čela). V době vzniku bylo jejich hlavní předností oproti vlakům taženým lokomotivami značné zrychlení (0,7 m/s2) a jednoduchá možnost změny směru jízdy bez posunování.

Obsah

  [skrýt

[editovat]Popis


Čelní maska z profilu - tento pohled vysvětluje pojmenování „žabotlam“

Interiér jednotky 452
Jednotky byly dodávané jako čtyřvozové. Přesněji řečeno dopravní čtyřvozová jednotka se skládala ze dvou tzv. technických jednotek tvořených vždy jedním elektrickým motorovým vozem (dnešním názvoslovím řečeno elektrickým vozem) a jedním nemotorovým (dnes vloženým) vozem. Číslovány jsou technické jednotky, proto jsme měli podle původního číslování jednotky např. EM 475.1001 až EM 475.1102, podle nového číslování řadu 451 s čísly 001 až 102. Vypouštěním nebo vkládáním vložených vozů vzniká pak i menší počet šestivozových, pětivozových nebo třívozových dopravních jednotek. Pro zvýšení kapacity vlaku bývají jednotky spojovány do dvojic, řídící systém umožňuje i ovládání tří spojených jednotek, tedy šesti elektrických vozů. Přepravní kapacita čtyřvozové jednotky byla původně 300 míst u řady 451 a 294 míst u řady 452, postupně v důsledku oddělení předního představku v elektrickém voze tento počet poklesl o 4 a zřízením prostoru pro vlakovou četu v jednom vloženém voze o další 3 místa. Počet stojících je u obou řad uváděn shodně 380. Vozy jsou charakteristické dvoukřídlými automatickými posuvnými dveřmi pro cestující, elektricky ovládanými a pneumaticky poháněnými, s nástupem bez schůdků z úrovně nástupiště. Vozy jsou jednopodlažní, střední část včetně nástupních prostor má podlahu v úrovni nástupiště (cca 550 mm nad TK), nad podvozky je úroveň podlahy zvýšená.

[editovat]Historie

Zadání elektrických jednotek ř. EM 475.1 vycházelo z prototypů řady EM 475.0, jejichž výroba byla objednána v roce 1955. Dvě jednotky byly dokončeny v letech 1959 a 1960 a byly v provozu asi 8 let. Na jejich vývoji se podílely Vagonka Tatra Studénka a Závody V. I. Lenina v Plzni (Škoda Plzeň), sériovou výrobu pak zajišťovala Vagonka Tatra Studénka a MEZ Vsetín.
Jednotky řady EM 475.1 se od prototypových jednotek lišily především uspořádáním pojezdu a tvarem čel. U nových jednotek byla veškerá trakční výzbroj umístěna v čelních vozech.
Elektrických jednotek EM 475.1 (dnes 451) bylo vyrobeno celkem 51, a sice 7 v roce 1964, 12 v roce 1965, 14 v roce 1966, 12 v roce 1967 a 6 v roce 1968. Protože se opozdil vývoj koncepčně nových souprav, byly ještě v roce 1972 dodány 4 a v roce 1973 ještě 7 jednotek EM 475.2 (dnes 452) podobného vzhledu, ale s různými změnami. Původní plánovaná životnost souprav byla 15 let. Většina souprav však byla v provozu více než dvojnásobnou dobu, část jednotek je dokonce nyní (2011) v provozu již více než trojnásobnou dobu, ačkoli se již uvažuje o jejich definitivním vyřazení.
Žádné z těchto souprav neprošly výraznější modernizací nebo rekonstrukcí, byly prováděny jen některé dílčí technické modifikace. Pouze souprava 452.003-051.080-052.010-452.010 prodělala modernizaci interiéru. Opravy provádí šumperská Pars nova a. s.

[editovat]Provoz


Souprava dvou čtyřvozových elektrických jednotek 451 u Říčan.
Je používaná pro přepravu osob v aglomeracích a okolí velkých měst na více vytížených tratích. Nejprve byly dodány do dep v Praze (zpočátku jezdily na trase PrahaKolínPardubice, později i do Hradce KrálovéChocně a NymburkaLysé nad Labem a Kralup) a Bohumíně (trasa Ostrava–Žilina), po nějakou dobu byly i v Ústí nad Labem a v Košicích (1967–1976, jezdily z Košic ve směrech Spišská Nová Ves a Čierna nad Tisou). V letech 1976–2003 byly všechny soustředěny do Prahy, poté byly některé postupně převáděny do Olomouce, kde jezdily jako třívozové na trati do Nezamyslic.
Tradičně jezdí v okolí hlavního města Prahy, kde jsou postupně nahrazovány novými jednotkami řady 471 na elektrizovaných trasách systémuEsko v Praze:

[editovat]Nehody

14. července 2007 došlo v železniční stanici Čerčany k nárazu rychlíku do stojící elektrické jednotky (451 019 + 051 019 + 051 020 + 451 020). Při nehodě zemřel strojvůdce stojící jednotky. Nehodou nadzvednutý čelní vůz se stal efektní ilustrací pro média.[2]
10. března 2010 okolo 18:30 došlo v železniční stanici Černošice-Mokropsy na trati 171 (Praha - Beroun) k požáru dvou vozů jednotky 451 spoje Os 8853. Ve vlaku bylo v té době zhruba 40 cestujících, všem se podařilo jednotku opustit, nikdo nebyl zraněn. Požár podle odhadů způsobil škodu kolem milionu korun.[3]

Zdroj:
http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDabotlam

Žádné komentáře:

Okomentovat